”Børn er i indemiljøer i en meget stor del af deres hverdag - i gennemsnit 80-90 % af tiden - så derfor har det stor betydning. Dårligt indeklima på børneværelset og i andre rum, hvor børn opholder sig, kan føre til forskellige tilstande. Ved forekomst af bl.a. støv og husdyrmider - dvs. fugt - vil man kunne se øget risiko for astma hos børnene. Astma og allergi udvikler sig i den aldersgruppe, og det er der, det manifesterer sig første gang,” siger indeklimaekspert Torben Sigsgaard, Ph.D, og professor ved Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet.

Indeklimaet og børn med astma

Hvis man som barn allerede har fået astma, bliver det ekstra vigtigt at være opmærksom på indeklimaet. ”Hvis man har astma, så kan partikler i huset forværre astmaen. Hvis man bruger mange stearinlys, eller hvis man har et køkken, der ikke er ordentlig afskærmet fra resten af huset, så vil de partikler, der dannes ved stegning eller brug af ovn forplante sig til hele huset og naturligvis også børneværelserne,” siger Torben Sigsgaard.

Dårligt indeklima giver dårlig indlæring

Dårligt indeklima kan også føre til hovedpine og dårlig koncentration og har stor indvirkning på indlæring og dermed også på børnenes fremtidsmuligheder. Så uanset om det er i hjemmet eller i en institution, så er indeklimaet vigtigt for børn. ”Vi ved med sikkerhed, at indlæringen har dårlige vilkår i et dårligt indeklima,” konstaterer Torben Sigsgaard. Men hvordan finder man ud af, om man har et dårligt indeklima? ”Man kan meget simpelt undersøge, om der er fugt i huset ved at se, om der fugt på indersiden af vinduerne om morgenen. Og man kan tjekke udluftningen af huset - ofte er der faktisk ingen eller meget ringe ventilation i en-familie huse,” siger han.

Klare råd for bedre indeklima

Et godt indeklima i huset sikres generelt ved gennemtræk fem-ti minutter flere gange dagligt, vedligehold af ventilationssystemerne, aldrig at ryge indendørs, ikke tørre tøj indenfor, grundig udluftning efter badet, at holde en jævn temperatur i alle rum, at gøre rent jævnligt, bruge sundhedsmærkede rengøringsmidler og gøre hovedrent en gang om året. Særligt udluftning er en afgørende faktor. ”Der er brug for gennemtræk i huset 3-4 gange om dagen. Her er det vigtigt at understrege, at gennemtræk kræver, at der er åbent i begge ender af huset, for ellers får man ikke et ordentligt luftskifte, der fjerner affaldsstoffer. Hvis man kun har åbent et sted, bliver det bare køligt og giver ikke udskiftning af luften. Der er en tendens til, at folk opfatter gennemtræk som skidt, men hvis man gør det i kort tid, så mister man ikke meget varme,” siger Torben Sigsgaard.

Udluftning på børneværelset

Udluftning skal der også til, hvis der er blevet ’leget igennem’ på børneværelset. ”Hvis man ligefrem kan lugte dårlig luft, f.eks. efter heftig leg på børneværelset, så er der behov for udluftning. Indeklimaet påvirkes endvidere ekstra meget i negativ retning, hvis der er gulvtæpper, for når børnene hopper rundt på dem, så bliver de udsat for rigtig meget støv. Gulvtæpper bør man heller ikke have, hvor børn sover, da de er et reservoir for støv,” påpeger han.

Indeklimaets indvirkning under søvn

Torben Sigsgaard er i gang med at undersøge sammenhængen mellem indlæring og indvirkningen fra indeklimaet under børns søvn. ”Vi er ved at undersøge, om miljøet i soveværelset har indvirkning på søvnen og på indlæringen i skolen den kommende dag. Vi ved, at den kuldioxid, vi udånder, har betydning i vågen tilstand, men vi vil finde ud af, om det også har betydning, hvad vi udsættes for, når vi sover - måske har det ikke, netop fordi vi ligger og slapper af. Men hvis det indvirker negativt på indlæringen, så skal vi have fundet ud af, om det er pga. den kuldioxid, som vi udånder, eller det er en blanding af de duftstoffer, vi udsondrer sammen med kuldioxiden, der gør, at vi har en dårligere indlæring bagefter,” siger Torben Sigsgaard.