Der er nemlig visse ting, du bør undgå at spise under graviditeten, hvis du blandt andet gerne vil forebygge udvikling af astma og allergi hos sit barn. Til gengæld er der også visse ting, som er rigtig gode at indtage som gravid.

Spis uden om pesticiderne

Der er mange gode grunde til at spise økologisk, (også) når man er gravid. For når du spiser økologisk, minimeres indtaget af blandt andet farlige sprøjtegifte og tilsætningsstoffer. Især sprøjtegiften chlorpyrifos er skadelig for fosterets hjerneudvikling, og faktisk i en sådan grad, at nogle af de førende forskere kalder det for 'hjernegift'. Chlorpyrifos er forbudt i Danmark, men det findes i frugt og grønt, der importeres fra udlandet (pas især på citrusfrugterne). En god tommelfingerregel er at styre helt uden om ikke-økologiske frugter, grøntsager, krydderurter, salater etc., som har en stor overflade og kan være svære at skylle.

Glade maver

Vores tarmflora har en kæmpe betydning for vores immunforsvar. En glad og sund tarmflora øger optagelsen af vitaminer og mineraler og det er blandt andet med til at forebygge infektioner. Når du er gravid er det absolut også vigtigt at styrke din tarmflora. I forbindelse med fødslen videregives en masse gode bakterier fra din tarmflora til barnet, og forskning viser, at denne bakterieoverførsel blandt andet kan være med til at forebygge udvikling af astma hos dit barn senere hen. Man kan bl.a. styrke sin tarmflora ved at spise en kost, som er rig på pro- og prebiotiske bakterier (disse bakterier en nemlig guf for vores tarme). Sørg for at spise syrnede mælkeprodukter (f.eks. A38), kostfibre, grove grøntsager, fermenterede produkter (som f.eks. sauerkraut), hvidløg, jordskokker, porre, løg, asparges og bananer.

Vælg din fisk med omhu

Det kan efterhånden godt være lidt svært at navigere i, hvilke fisk man må spise, og hvilke man skal holde sig fra, når man er gravid (eller har børn). Én ting er sikkert. Det er vigtigt at gravide undgår at spise tun (også dåsetun!) og andre store rovfisk som f.eks. helleflynder, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart, oliefisk, escolar og rokke. Grunden er, at indholdet af kviksølv og andre tungmetaller er så højt, at det potentielt kan have en skadelig effekt på fosteret og barnets hjerneudvikling. Pas også på østersølaks, da disse kan have et højt indhold af miljøgifte som dioxin og PCB. Det er dog stadig vigtigt at spise fisk, men hvilke fisk skal du så gå efter, når du er gravid?
Nogle eksempler på dejlige fisk kan blandt andet være sardiner, ansjoser, hornfisk, sild, makrel, brisling, kuller, rødspætte og sej. Prøv f.eks. at tilsætte en ansjos, hvis du laver hjemmelavet pesto (gerne af bredbladet persille). Det smager himmelsk.

Fiskeolie hitter

Fiskeolie kan være rigtig godt, især hvis man ikke lige får spist de 350 g fisk om ugen, som de offentlige anbefalinger lyder på. Et for nyligt publiceret studiet viser yderligere, at risikoen for at få et barn med astma kan nedsættes med 30 procent, hvis den gravide har spist fiskeolie i de sidste 3 måneder af graviditeten. Det er især de langkædede, flerumættede fedtsyrer EPA og DHA (også kaldet Omega-3), der er vigtige for os. Disse er blandet andet afgørende for at sikre en optimal udvikling af barnets hjerne, syn og nervesystem. Sørg for at vælge en fiskeolie, som er koncentreret og oprenset, så den er fri for så mange miljøgifte, som muligt.
Og ja bare rolig, det kan heldigvis godt lade sig gøre at få fiskeolie, der ikke giver grimme, fiskede bøvser.

På Babybite.dk kan du finde mere viden om mad og sundhed til børn og voksne.