Jeg hedder Kirsten Güntzel – og er bl.a. uddannet vejrtrækningsterapeut. Nogle samler på frimærker, andre fisker - men én af mine passioner er at inspirere mennesker til at blive bevidste om deres vejrtrækning og forbedre den – for det kan næsten alle. Jeg arbejder frivilligt i KOL-foreningen og gennem mine år der, har jeg indset, hvor stort potentiale der er, for at få fokus på egen vejrtrækning – det gælder ikke bare for KOL-patienter, det viser alle de patienthistorier, vi i foreningen har modtaget. En god vejrtrækning er grundlaget for godt helbred, god energi og harmoni i livet.

Hvad består vores vejrtrækning af?

Når vi trækker vejret, får vi atmosfærisk luft ind i kroppen. Denne luft består af 21 % ilt og 0,04 % kuldioxid. Når vi puster ud igen – så ryger der 16 % ilt og 4 % kuldioxid med ud. Vores krop forbruger ca. 300 ml ilt og producerer ca. 250 ml kuldioxid. Hvis vi trækker vejret mere, end hvad kroppen har brug for, får vi mangel på kuldioxid. Interessant er det, at et studie på 44 patienter med fibromyalgi, kronisk træthed, smerter, åndenød viste, at 40 % af disse patienter havde lavt niveau af kuldioxid. Kuldioxid er ikke farligt – fødevareindustrien pakker vores fødevarer med denne luftart – for at forhindre bakterier. Skønhedsindustrien bruger kuldioxid. Der er kurbade med kuldioxid og det bruges ved operationer.

Hvorfor skal vores krop have kuldioxid?

  1. Det styrer vores vejrtrækning
  2. Udvider luftvejene
  3. Udvider kroppen blodkar
  4. Frigør ilt
  5. Dræber bakterierne

Bevidst vejrtrækning

Bevidst vejrtrækning er lig med teori og praktisk viden på et let tilgængeligt sprog. Man kan godt sige, at det er blevet den nye trend. Det er enkelt at forstå, det er let at lære og udføre. Og så er det billigt, og alle kan deltage. Som vejrtrækningsterapeut arbejder jeg med to forskellige hjælpemidler – en saltinhalator og en relaxator (se tabs for uddybende beskrivelse). Begge dele er registreret hos Sundhedsstyrelsen. Jeg bliver ofte kontaktet, fordi folk ikke kan få luft, ikke kan få hostet slimen op, fordi de har kronisk polypper, fordi de hoster, fordi de har tabt pusten, fordi de er opgivet af systemet eller fordi de bare ikke orker mere. Ofte har deres læge ikke tid til at spørge ind til, hvordan de trækker vejret, om de nu har glæde af medicinen eller om de evt. skal have noget andet.

Supplement til medicinsk behandling

Jeg rådgiver ikke om medicin – det er et sundhedsfaglig spørgsmål, men jeg ser disse to hjælpemidler som supplement til medicineringen. I KOL-foreningen har vi testet begge hjælpemidler med rigtig god effekt – her nogle eksempler:

  • En herre på 80 år havde en lungefunktion på 21 % og efter 3 mdr. træning var den 48 %
  • En kvinde – opgivet af systemet – valgte selv at betale for en trappelift op til soveværelset på 1. Salen, men efter få dage kontaktede hun mig, blot for at sige, at nu havde jeg sparet dem for denne udgift – de havde afbestilt firmaet – for nu kunne de jo gå igen.
  • En kroniker, der mange gange var opereret for polypper – kontakter mig for at sige, at nu var han ikke kroniker mere. Polypperne var væk, og lægen havde sagt, at medicinen ikke var nødvendig mere.
  • En ung mand havde været forkølet med stoppede bihuler i 2,5 måned. og det ville bare ikke forsvinde. Men efter 2 dage på saltinhalation, var han rask.

Et bedre liv

God vejrtrækning er nøglen til et bedre liv, et sundere udseende, bedre sex, mere energi osv. Vi kan aktivt træne til dette i 24 timer pr. døgn. Vejrtrækning er noget, vi tager for givet og noget, som ganske få af os tænker på dagligt. God vejrtrækning er vigtig: Det første vi gør, når vi fødes er at trække vejret, og vi kan kun overleve et par minutter uden luft. Ganske få af os er bevidst om, HVORDAN vi trækker vejret i de ca. 25.000 gange pr. døgn, vi gør det – og alligevel er hele vores krop påvirket af vores vejrtrækning. Måske tænker du nu – hvorfor skal Jeg bekymre mig om Min vejrtrækning – det sker jo automatisk, og den passer sig selv. Ganske rigtigt – men som alt andet her i livet – kan vi gøre ting og sager rigtigt eller mindre rigtigt. Få af os mennesker er født med vejrtrækningsproblemer – men med det stressfyldte liv, vi lever, og den store mængde stimuli vi påvirkes af, er det meget let, at vores vejrtrækning bliver dårligere, efterhånden som vi vokser op og bliver ældre.

  • Saltinhalator
  • Relaxator
Saltinhalator

Salt til kroppen

En saltinhalator minder lidt om en pibe i sin udformning. I selve inhalatoren placeres en lille pose med salt, som patienten herefter kan inhalere.

Hvorfor bruge salt – er det ikke farlig?

Man har i umindelige tider anvendt bjergsalt for at lindre forskellige symptomer i luftvejene. Behandling i saltminer, saltgrotter, saltrum - såkaldt saltkammerterapi er meget populært i hele Europa. Med saltinhalatoren simuleres det naturlige mikroklima, der findes i saltminer. Saltet i saltinhalatoren er mineralsalt i sin naturlige form, udvundet fra saltminen Praid.

Hvornår kan saltinhalation bruges?

-Ved besvær i luftvejene forårsaget af pollen og andre allergener
-Ved kroniske forstyrrelser i luftvejene, forårsaget af bl.a. rygning
-Ved irritationer i bronkierne og nedre luftveje
-Ved besvær i næse, mund, hals eller luftrør
-Ved problemer med at få vejret, som skyldes luftforurening
-Forebyggende i influenza- og forkølelsestider

Saltluft er godt for luftvejene!

Hemmeligheden bag DSI saltinhalatoren er krystaller af naturligt rent bjergsalt - halit. Saltets gode effekt på menneskets helbred er velkendt. Bakterier og betændelse trives ikke i salt miljø. Ifølge Kirsten Günzel renser saltluft ved inhalering og beskytter derved luftvejenes slimhinder. Det hjælper på besvær i luftvejene – f.eks. forårsaget af pollen og andre allergener.

Salt skal desuden have en effekt på hjerneceller, regulering af blodsukker, lungehelbred, hoste, bihulebetændelse, muskelkramper, højt blodtryk, årebrok, libido, gigt og ledsmerter og meget andet.

Relaxator

Åndedrætstræner

En relaxator er en åndedrætstræner, som kan hjælpe dig til at slappe af gennem forlænget udånding. Det betyder, at du slapper mere af – f.eks. hvis pulsen stiger.

Relaxatoren hjælper ved

KOL, luftmangel, stress, højt blodtryk, astma, søvnproblemer, snorken, angst, panikanfald, uro, gigt, søvnapnø, vrede, smerter, allergi, gigt, overvægt, hjerteproblemer, fibromyalgi
 
I hvilke situationer kan du anvende en Relaxator?

-Når du køre bil
-Når du læser
-Når du cykler
-Når du sidder ved din pc
-Når du jogger
-Før sengetid
-Når du slår græs
-Når du laver mad
-Når du gør rent
 
Relaxatoren kan bruges når

-Du mangler energi
-Er stresset
-Hoster
- Ved bl.a. de nævnte sygdomme
 
Fordelene

-Giver ro på de indre linier
-Giver lavere hvilepuls
-Giver en hurtigere normalisering af kroppen efter træning
-Det går hurtigere end du tror – i gennemsnit mellem 2-4 uger – med at få nye vaner