Lisa Ahlgren fik diagnosen cøliaki for fem år siden, da hun havde det dårligt i forbindelse med en graviditet. Derfor skal hun nu leve glutenfrit resten af livet. ”Symptomerne kan være meget forskellige fra person til person. Jeg gik til lægen og fik taget nogle prøver. Og fandt så ud af, at jeg havde cøliaki,” siger Lisa Ahlgren. Derfor skal hun nu holde sig væk fra bl.a. almindeligt brød, kager, knækbrød og pasta. ”Det første år er det sværeste, derefter går det nemmere. Man skal finde sin egen måde. Mennesker er jo vanemennesker, og det kan være svært at lægge vaner om.”

Et hav af muligheder for glutenfri mad

Der findes et hav af forskellige kogebøger og sider på nettet med glutenfri mad. Lisa laver nu brød på en anden måde og pasta af grøntsager. ”Der er er selvfølgelig en masse ting, som jeg ikke kan spise mere, men der findes mange gode erstatningsvarer. Jeg kan lave grøntsagspasta med en grøntsagsmaskine med f.eks.  gulerødder i stedet for pasta. Så bliver maden også sundere.”

Lær at bage glutenfrit

Når man så har vænnet sig til glutenfri kost, kan man begynde at eksperimentere. En af de store udfordringer er at bage, hvor man skal bruge en anden type mel. ”Vi arrangerer bagekurser over hele landet i Dansk Cøliaki Forening. Her kan man lære at bage med f.eks. boghvedemel eller hirsemel. Det er lidt sværere at bage uden gluten – dejen kan nemt synke sammen. Når man bager glutenfrit, bager man ikke efter volumen men efter vægt. Så man sikrer, at dejen får den rigtige konsistens. Det er mere tidskrævende, fordi man skal røre dejen i længere tid. Dejen er tungere og sværere at bearbejde. Man kan ikke ælte det i hånden, fordi det er klistret – derfor skal man bruge en røremaskine.” Brødet smager også anderledes, så det kræver en tilvænningsperiode. ”Hvis man er dygtig til at sammensætte smag, så kan man bruge f.eks. kommen, rodfrugter, bælgfrugter, kanel og kardemomme for at tilsætte en anden smag. Så der er masser af muligheder for at gøre det lækkert og tilstræbe den smag, man kunne lide før. Det handler om, hvad man kan lide i det nye madunivers, som man træder ind i. Det er en rejse, og den rejse bliver nemmere, hvis man er sammen med andre.” Dansk Cøliaki Forening arrangerer også familiecamps, hvor man mødes i weekender og laver mad og andre forskellige aktiviteter

Del erfaringer med andre

”Det vigtigste er, at man ikke skal lade sig slå ud, hvis man mislykkes med maden i starten. Og man skal opsøge fællesskaber både fysisk og virtuelt. Man kan få meget inspiration fra Facebook, blogs og hjemmesider, hvor man kan dele erfaringer,” siger Lisa Ahlgren. Hele familien påvirkes af Lisas cøliaki: ”Nu har vi altid lavet mad helt fra bunden, så det er vi vant til. Men det er lidt dyrere at leve glutenfrit. Almindeligvis spiser vi alle det samme, men der skal oftest laves noget ekstra til mig, der er glutenfrit.”

Det er ikke nødvendigvis sundere at leve glutenfrit.

”Jeg levede også sundt, før jeg fik diagnosen. Jeg har altid spist mange grøntsager og meget varieret. Der findes også masser af usunde glutenfri varer. Og man skal huske, at hvedebrød og rugbrød også indeholder vigtige næringsstoffer og fibre, som mange af de glutenfri produkter ikke har. At leve sundt på glutenfri diæt kræver viden om kost og ernæring.”

Når man har cøliaki, kan det være nødvendigt med kosttilskud.

”Der anbefaler vi, at man taler med sin læge og får lavet nogle test. Hvis du f.eks. har jernmangel eller D-vitamin mangel, så skal du tage kosttilskud. Men det har ikke nødvendigvis noget med cøliaki at gøre.”

Links til inspiration om glutenfri mad: