Tømmermænd eller ej, så kan de fleste af os godt lide en god gang snasket fastfood i ny og næ. Men de fleste pizzeriaer og kebab-bikse rimer dog hverken på glutenfri og laktosefri. Og da slet ikke på sundhed! Men så er det godt, man kan lave sin egen sunde fastfood med masse skjulte grønsager og proteiner, men som samtidigt smager godt. Indrømmet, det er ikke heeeeelt det samme som en tur på Mac’en eller på det lokale pizzeria, men tæt på.   Da jeg selv startede med at spise overordnet glutenfrit, faldt jeg i den fælde, hvor jeg kom til at spise lidt for mange af de glutenfri brødblandinger, og det tror jeg også, der er mange andre, som kommer til. Men man skal huske på, at de altså ikke er specielt meget sundere end ’normalt’ brød, og de stadig tæller på kalorieregnskabet. Derfor prøver jeg selv at lave forskellige ’brøderstatninger' som at skifte pizzabunden ud med quinoa (se opskrift nederst i indlægget) eller bønner.

Her har jeg lavet en lille oversigt over nogle af de alternativer, der findes til de klassiske fastfood-kendisser; pizza, burger, fritter og nuggets. Find opskrifter på min blog www.beetrootbakery.dk

Opskrift inspiration


FIGUR: Alternativer til den gængse fastfood.


 

Glutenfri og laktosefri pizza med quinoabund

Denne pizzabund er nem at lave. Virkelig nem. Bunden består af quinoa og æg, så den er proteinrig og mætter godt. Den er også super til aftensmad eller til at have med i madpakken.  

Det skal du bruge (1 pizza): 

  • 2 dl. quinoa
  • 2 æg
  • 2 spsk. loppefrøskaller
  • Salt

Forslag til topping: skinke, revet ost, tomater, olivenolie, frisk basilikum og pesto. 

Sådan gør du: 

  1. Kog quinoaen efter anvisninger på pakken og hæld dem derefter over i en si. Pres vandet godt ud med en ske.
  2. Lad quinoan køle lidt af og tilsæt så de to æg, loppefrøskaller og salt efter smag. 
  3. Hæld blandingen ud på en bageplade beklædt med bagepapir og brug en ske/kniv til at fordele den, så den bliver ca. 0,5 cm tyk.
  4. Bag bunden ved ca. 200 grader i ca. 15-20 min.
  5. Tag den derefter ud af ovnen og put fyld på efter ønske. Bag den til den er færdig.

Pizza uden gluten eller laktose